
Fiatal felnőttként biciklivel – Miért jobb a biciklit választani autó helyett?
Közel tíz éve már, hogy nagyvárosban élek és azt kell mondjam nem bántam meg, hogy nem vásároltam autót. Mindig is szerettem az aktív életet, de amikor tudatosan lemond az ember az autóról, akkor óhatatlanul rákényszerül más közlekedési formákra. Sokan a tömegközlekedésre alapoznak, ami szintén egy jó alternatíva, én is próbálkoztam ezzel pár évig, de azt vettem észre, hogy hosszú távon a bicikli praktikusabb. Természetesen vannak helyzetek, amikor kényelmesebb lenne autóval intézni a dolgokat: nagybevásárlás, bútor szállítás vagy a gyerekek fuvarozása. De a mindennapokban tényleg szükségünk van saját autóra a városban?
Ez a kérdés sokakat megoszt. Én most a saját tapasztalataim alapján szeretném körbejárni, mit nyerhetünk azzal, ha lemondunk az autóról: mennyit spórolhatunk, hogyan maradhatunk fittebbek, és hogyan oldhatjuk meg a kétköznapi kihívásokat két keréken.
Pénzügyi oldal – miért gazdaságosabb a bicikli?
Először is nézzük meg, hogy mennyi költséggel jár egy személygépkocsi évente. Először is ott van a vételár, ami nyilván jóval magasabb, mint egy városi biciklié, ezen felül a biztosítás, gépjárműadó, kötelező szerviz, üzemanyag, és mindenki rémálma főleg nagyvárosokban a parkolás.
Szeretném hangsúlyozni, hogy ez csak egy megközelítő becslés egy átlagos kisautóra, de akkor nézzük is az éves költségeket:
- Kötelező biztosításra számolunk ~70 ezer forintot.
- Gépjárműadó ~20 ezer forint.
- Szerviz és javítás bármennyi lehet, de reálisan ~ 200 000 Ft környéke (olajcsere, fékbetét, gumi, kisebb javítások; 2-3 évente nagyobb kiadás is becsúszik)
- Üzemanyag, ez nagyon változó lehet, de akkor számoljunk csak havi 50 ezer forinttal, ami nagyjából másfél tank ez 600 000 Ft évente.
- Parkolás, ezt szintén meg lehet úszni olcsón, ha például van saját garázsunk, de havi 20 ezer forintot erre is számolhatunk, így 240 000 Ft évente.
Ha mindent összeadunk akkor 1 130 000 Ft-ra jön ki csak az autó fenntartása, itt még nem számoltuk bele a vételárat és az értékcsökkenést, ami igen magas tud lenni egyes autótípusoknál. Ez közel ~95 ezer forint havonta.
Ezzel szemben a bicikli éves kiadásánál a fentiekkel ellentétben csak a szervízelés díja van. Itt is egy becslő számolást végezhetünk, amit nagymértékben saját tapasztalat alapján írok:
- Otthoni „szerviz” (gumi csere, lánc csere): Évente nagyjából 60 ezer forint. (Feltételezve, hogy a gumiköpeny ~ 6000 Ft és a gumibelső ~3000 Ft és a lánc ~ 5000 Ft, akkor évente kétszer tudsz cseréni mindent. Persze ez is csak egy hozzávetőlegese számítás mert gumibelsőt sokkal gyakrabban kell cserélni, mint láncot.)
- Általános éves szerviz: Hogy megőrizzük a bicikli épségét, évente javallott elvinni szervízbe, ami nagyjából 50 000 Ft. (Ilyenkor szintén, cserélhetnek láncot és gumikat is.)
A bicikli éves kiadásánál, szóval egy kicsit felfelé kerekítve évente 110 000 Ft-tal számolhatunk, ez havonta kevesebb mint 10 ezer forint. (Az 2023-as évem kiadásait tekintve csak 74 000 Ft-ot költöttem biciklizésre.) Fontos itt is megjegyezni, hogy ez egy egyszerű városi bicajra vetített kalkuláció, ha valaki versenyszerűen biciklizik ott sokkal magasabbak lehetnek a költségek, mivel gyorsabban is kopnak az alkatrészek, és gyakoribb szervizre van szükség.
A fentiek alapján pedig elmondható, hogy az autózás egy havi költségével (~95 ezer Ft) nagyjából fedezhetjük a biciklizésünk egy éves költségét (~110 ezer Ft) híján. Ha pedig kiszámoljuk, hogy ezek alapján 5 éven keresztül mennyit spórolhatunk a számok elképesztőek:
- Autó: 1 130 000 Ft x 5 = 5 650 000 Ft
- Bicikli: 110 000 Ft x 5 = 550 000 Ft
- Megtakarítás: 5 650 000 Ft – 550 000 Ft = 5 100 000 Ft
Azaz több mint 5 millió forintot rakhatunk félre, ha a biciklizést választjuk. Persze ez azzal jár, hogy lemondunk az autó által nyújtott kényelemről, de döntsük el magunk, hogy megéri-e. Én azt mondom igen!
Idő és rugalmasság
A közlekedésben mindig van valami, amihez alkalmazkodnunk kell. Ha tömegközlekedést használunk, a menetrend szabja meg a napirendünket, ha autóval indulunk, akkor pedig a forgalom – főleg a reggeli és délutáni dugók – diktálják, mennyi idő alatt érünk célba.
A bicikli ezzel szemben sokkal szabadabb: nincsenek menetrendek, nem kell másokra várni, és a forgalmi akadályok nagy részét is könnyen kikerülhetjük. sok esetben gyorsabb is: míg autóval hiába érnénk el gyorsan a cél közelébe, parkolóhelyet keresni gyakran hosszabb ideig tart, mint maga az utazás. A tömegközlekedésnél pedig megállótól megállóig jutunk csak, a végén még sétálni kell – így összességében szintén több időt vesz igénybe.
Biciklinél mindez egyszerű: felpattanunk, eltekerünk a célhoz, és közvetlenül ott zárhatjuk le a bringát, ahol szükségünk van rá. Ez a fajta rugalmasság és időnyereség az egyik legnagyobb előnye a városi közlekedésben.
Egészséges életmód
Manapság a csapból is az folyik (háziorvos és WHO ajánlás), hogy legalább heti 150 perc közepes intenzitású testmozgást végezzünk. A biciklizés ebbe tökéletesen illeszkedik, ha pedig naponta csak a munkahelyünkre és vissza is tekerünk akkor könnyedén teljesíthetjük az ajánlott testmozgást még akkor is, ha a munkahelyünk csak 15 percre van tőlünk (2 x 15 perc x 5 nap = 150 perc).
Továbbá a rendszeres kerékpározás erősíti a láb- és törzsizmokat, de az ízületeket jobban kíméli, mint például a futás. A napi fél óra tekerés pedig évi több tízezer kalóriát jelenthet, így a testsúlyodat is jobban kontrollálhatod. Ezen felül, ha minden napod a biciklizéssel kezded és azzal is zárod munka után, akkor sokkal energikusabb leszel az egész nap folyamán is.
Amit szintén elmondhatok, hogy a rendszeres biciklizés csökkenti a stresszt, javítja a hangulatot, valamint endorfint szabadít fel. Egy hosszú munkanap után, mi mással lehetne jobban levezetni a feszültséget mintsem, hogy a friss levegőn, szabadban haza száguldunk kétkeréken, és ennek minden percét élvezhetjük, elterelve a negatív gondolatokat.
A bicikli tehát nem csak egy közlekedési eszköz, hanem egy életmód is. Míg az utóban inkább elkényelmesedsz, a kerékpár hosszú távon egészséget, energiát és jobb közérzetet biztosít.
Gyakori aggályok – és válaszok
1. „De hát rossz időben nem lehet biciklizni!”
Igen a rossz idő előfordulhat bármikor, de ha jól felszerelkezünk ezzel sem lesz gondunk: esőkabát, sárvédő és megfelelő cipő. Ennyi elég is! A felsorolt eszközök olcsók és egyszerűek, mégis nagyban hozzájárulnak, hogy megküzdjünk a rossz idővel. Magyarországon pedig szerencsések vagyunk, mert igazán kevés nap van, amikor extrém időjárás fordul elő és az év nagy részében biciklivel jól lehet közlekedni. Ha pedig tényleg minden kötél szakad, akkor ott van a tömegközlekedés – de évente pár nap miatt nem érdemes autót fenntartani.
2. „És mi van a gyerekekkel?”
Erre is több megoldás van: gyerekülés, vagy cargo bike. Saját szemmel láttam, hogy a Nyugat-európai országokban (Németország, Hollandia) emberek tízezrei oldják meg így nap mint nap a közlekedést, ha nekik sikerül nekünk miért ne menne? A gyerekek pedig hamar nőnek, így egy gyerekbicikli is hamar opció lesz, tehát a gyerekek nem akadályozni fognak minket, hanem részei lehetnek a biciklis életnek.
3. „És a nagybevásárlást, hogy oldom meg?”
Heti egyszeri kisebb vásárlást bicikli kosárral vagy csomagtartóval is könnyedén meg lehet oldani, meglepődné mennyi mindent lehet felpakolni egy biciklire. A legtöbb dolog pedig ma már házhoz rendelhető (élelmiszer, bútor, háztartási eszközök). A nagy dolgokra (bútor, gép stb.) pedig ritkán van szükség – ilyenkor egy fuvaros szolgáltatás vagy bérautó még mindig olcsóbbra jön ki mintha egész évben saját autót tartanánk fent.
4. „De hát kényelmetlen!”
Eleinte szokatlan, és valóban idő mire hozzá szokik az ember, de gyorsan rutinná válik. És hát valamit valamiért, ha pénzt akarunk spórolni, környezettudatosan és fittebben élni akkor ehhez, fel kell áldozzuk a mindennapi kényelmet és autózást. Szóval, ha minden nap arra gondolunk, hogy több előnnyel, mint hátránnyal jár a biciklizés, akkor könnyebb eltekintenünk és megszoknunk a kezdeti kényelmetlenségeket.
Az autóról való lemondás elsőre kényelmetlenségnek tűnhet, de számomra bebizonyosodott, hogy sokkal több előnnyel jár, mint hátránnyal. Pénzügyileg kiszámíthatóbb, életvitelben egészségesebb, és a mindennapi közlekedésben is rugalmasabb megoldást nyújtott, mint ahogy eleinte hittem. Nem azt állítom, hogy minden helyzetben tökéletes választás a bicikli, de a mindennapokban teljes mértékben kiváltható vele az autózás. Aki hajlandó más szemszögből nézni a közlekedés kérdését, az hamar rá fog jönni, hogy a kerékpár nem csupán alternatíva, hanem egy éltforma is lehet. Úgyhogy azt kell mondja: a sokéves biciklizés után is inkább ezt a megoldást választanám, mert jóval több előnnyel szolgált számomra, mint hátránnyal. Egy darabig biztosan nem tervezek még autót venni, és téged is arra biztatlak, hogy próbáld ki – már egy hét elegendő, hogy megtapasztald mennyivel jobb választás lehet a kerékpáros életvitel.
Forrás: a szerző saját tapasztalatai és élményei a biciklizésről.