A YouTuberek új trükkje: saját márkák, nem reklámok

YouTube mára globálisan a legnagyobb platformmá vált, rengetek lehetőséget kínálva a tartalomkészítőknek, hogy megéljenek. Júniusban a vállalat bejelentette, hogy kreatív ökoszisztémája több mint 55 milliárd dollárt adott az USA GDP-jéhez, és több mint 490 000 teljes munkaidős állást hozott létre.

Ennek ellenére sok YouTuber csökkentette a hirdetésekből és márkamegállapodásokból származó bevételek súlyát. Ennek több oka is van. Először is, a hirdetési bevételek ingadozóak lehetnek. Amint YouTube folyamatosan módosítja politikáit, egyes alkotók nehezen találnak hirdetőket a videóikhoz, ami negatív hatással lehet a jövedelmeikre. Azt is felismerték, hogy ezekből a bevételi forrásokból a jövedelem váratlanul eltűnt.

Mivel felismerik, hogy a platformfüggő bevételek kiszámíthatatlanok, sok YouTuber már nem csupán alkotó: vertikálisan integrált médiacéggé váltak, párhuzamos vállalkozásokkal – termékcsaládokkal, fizikai boltokkal, fogyasztói márkákkal – amelyek túlélhetik az algoritmusváltozásokat és a szabályozási módosításokat.

Egyes esetekben ezek az oldalbeli vállalkozások gyorsabban és fenntarthatóbban növekednek, mint a YouTube-csatornák maguk.


MrBeast

Jimmy Donaldson, azaz MrBeast, akinek 442 millió feliratkozója van, nem csupán a YouTube egyik legnagyobb sztárja – ő az egyik legagresszívebb vállalkozó is a platformon.

MrBeast

A 2018-ban indított merchandising üzlete, a ShopMrBeast, gyorsan kibővült, és mára portfólióvá nőtte ki magát, beleértve snackmárkáját, a Feastables-t is. Az első terméke, a „MrBeast Bar” (csokoládészelet) több mint 10 millió dollár bevételt generált az első 72 órában – több mint egymillió szeletet adtak el a bevezetéskor.

A Feastables mostanra jövedelmezőbb, mint maga a YouTube-tartalom vagy a „Beast Games” sorozat szereplése a Prime Video-n. 2024-ben a Feastables körülbelül 250 millió dollár bevételt hozott és több mint 20 millió dollár profitot, miközben a médiavállalkozás kb. 80 millió dolláros veszteséget termelt.

További vállalkozások:

  •   együttműködve YouTuberekkel Logan Paul és KSI-vel: Lunchly nevű csomagolt élelmiszermárka
  •   MrBesat Lab (játékvonal)
  •   MrBeast Burger (éttermi hálózat)
  •   Viewstats analitikai platform
  •   tervek mobil virtuális hálózati operátor (MVNO) üzemeltetésére (pl. partnerség nagy távközlési szolgáltatókkal, mint például a T-Mobile)

Emma Chamberlain

Emma Chamberlain, aki 2016-ban vált ismertté tinivloggerként, ma már több mint 12 millió feliratkozóval rendelkezik. Italkészítő vállalkozásba, a Chamberlain Coffee-ba 2019-ben fektetett be, amely kávé, kapszulák, darált és egészbab opciók mellett teákat és matchát is kínál.

2023-ban bevezették a „ready-to-drink” konzervlatte-okat, és ezzel elérték kb. 20 millió dollár bevételt, írja a Forbes. Már nyitottak egy fizikai boltot is (korábban csak online és kiskereskedelmi üzletekben voltak jelen, például Target vagy Walmart).

Bár 2024-ben ellátási nehézségeik voltak, várhatóan 2025-re a bevétel több mint 50%-kal emelkedik, elérve a 33 millió dollárt, és a márka célja, hogy 2026-ra jövedelmezővé váljon.


Logan Paul

Logan Paul (23,6 millió feliratkozó) ma már inkább a pankrációval kapcsolatos munkáiról ismert, de korábban sok vitát kavart videóival. Az energiaital-márkája, a Prime, amelyet KSI-vel közösen alapított, 2022-ben gyors virális sikert ért el. 2023-ban az értékesítés meghaladta az 1,2 milliárd dollárt – ez a szám jóval meghaladja, amit a legtöbb alkotó nézettségből, hirdetésekből és márkamegállapodásokból keres. Azóta azonban csökken az eladás, fokozott szabályozói figyelem, különösen a magas koffeintartalom miatt, és peres ügyek is felmerültek.

Logan

Az Egyesült Királyságban az eladások 2023-ról 2024-re nagyjából 70%-kal estek vissza. További vállalkozása, a Maverick Apparel, 2020-ban 30-40 millió dollár között hozott.

Logan Paul testvére, Jake Paul is több projektben vesz részt: alapítója az Anti Fund befektetési alapnak (amely korábban, állítása szerint, befektetéseket hajtott végre OpenAi-ban, Andurilban, Rampban, Cognitionban), továbbá van egy férfiápolási vonala, W néven, és egy mobil fogadási platformja, a Betr ami szintén hoz a konyhára.


Ryan’s World

Ryan Kaji, a Ryan’s Word házigazdája, mindössze 13 éves, de hatalmas közönséggel rendelkezik. A játékbemutató és unboxing videóival közel 40 millió fiatal nézőt ért el.

YouTube-sikerén túl a márkáját játék- és ruhavonalakkal bővítette, melyeket nagy kiskereskedelmi láncokban árulnak. 2020-ban ezek a termékek több mint 250 millió dollár bevételt generáltak. Kaji és családja további irányba terjeszkedett, többek között TV-műsorok és oktatási tartalmú alkalmazás formájában.


Rosanna Pansino

Rosanna Pansino a YouTube-on pék-és sütéstutorialjaival vált ismertté (14,8 millió feliratkozóval). A videókon túl kiadott több szakácskönyvet is, így szélesítve a Nerdy Nummies márkáját. Emellett sütőeszközöket is értékesít különböző kiskereskedőkön keresztül. Más YouTubereknél is előfordul, hogy háztartási és élelmiszer-termékekbe fektetnek: Andrew Rea (azaz Babish) 2021-ben elindította Babish Cookware termékcsaládját, és a vígjátékduó Rhett & Link eladja a MishMash Cereal márkát is.

Rosanna


Michelle Phan

Michelle Phan 2007-ben a sminkes oktatóvideóival lett híres, és az egyik első szépség-influenszer, aki hatékonyan monettizálta tartalmait. A YouTube-karrier mellett társ-alapítója volt az Ipsy előfizetéses szépségdoboz-szolgáltatásnak, amely nagy népszerűségre tett szert. Emellett saját sminkmárkája is van, az EM Cosmetics.


Huda Kattan

Huda Kattan 2013-ban alapította meg a Huda Beauty márkát. 2017-ben minority részesedést adott el a TSG Consumer Partners magántőke-társaságnak, de 2025 júniusában visszavásárolta azt, mert a befektetői nyomás és a vezetőségi elképzelések ütköztetése nem fért össze koncepciójával. A márka évente több száz millió dolláros eladást produkál, állítják a szakértők.

Huda

Számos influenszer hozott létre saját kozmetikai márkát: említhető Jeffree Star Cosmetics és Tati Beauty is.


Ezek az alkotók ugyanúgy gondolkodnak, mint a jó befektetők: felismerik, mikor túl kockázatos egyetlen eszközre támaszkondi. A reklámbevétel a YouTube világában ugyanaz, mint a munkahelyi fizetés a való életben – hasznos, de bizonytalan is tud lenni. Aki hosszú távon anyagi biztonságot akar, annak ki kell lépnie ebből a függőségből, és meg kell teremtenie a saját, független jövedelmi forrásait – akár vállalkozás, akár befektetés formájában.


Forrás: (https://techcrunch.com/2025/10/02/youtubers-arent-relying-on-ad-revenue-anymore-heres-how-some-are-diversifying/))


Jogi nyilatkozat: Ez a bejegyzés nem minősül személyre szabott pénzügyi vagy befektetési tanácsadásnak, kizárólag tájékoztató és oktatási célt szolgál. Befektetési vagy pénzügyi döntés előtt mindig végezd el a saját utánajárásodat, és szükség esetén fordulj szakértőhöz. A megtakarítások és befektetések kockázattal járnak, a befektetett összeg egy része vagy egésze elveszhet.

Bemutatkozás

A placeholder profile picture

Oktatás és kíváncsiság – ez hajtja a blogot. Sport, utazás, pénzügyek, technológia és a mindennapi élet nagyobb kérdései: ezekről írunk, mert minden egyes téma lehetőség arra, hogy jobban megértsük a világot. Nem szakértői, hanem tanulói szemmel.